افزایش مهارت گوش دادن

گوش دادن چیست؟

گوش دادن فعال، مانند شنیدن یک موضوع خودکار و فیزیولوژیک نیست. گوش دادن فعال یک مهارت است. افزایش مهارت گوش دادن در افراد نیاز به تمرین و تلاش دارد. اما با توجه به اینکه یکی از اساسی ترین پایه های ارتباطی افراد با یکدیگر، خوب گوش دادن است، می توان اینطور برداشت کرد که صرف هزینه و زمان برای افزایش مهارت گوش دادن یک موضوع ضروری است.

بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 45 درصد فرایند ارتباطی افراد مربوط به مهارت گوش دادن است. مهارت گوش دادن می تواند به برقراری ارتباط صمیمانه و با دوام بین افراد کمک کند. برخی مطالعات نشان داده است که افراد تنها از 25 درصد توانایی های خود برای گوش دادن استفاده می کنند.

این موضوع نشان می دهد که تلاش برای افزایش مهارت گوش دادن در افراد می تواند در برقراری ارتباط بهتر نقش داشته باشد. اما این یک واقعیت است که خوب گوش دادن گرچه به نظر موضوعی سهل است، در واقع یک کار سخت است و مهارتی است که برای دست یافتن به آن لازم است تلاش کرد.

01 1

شکل1: گوش دادن فعال

اثر عدم توجه به مهارت گوش دادن

زمانی که شخصی در حال صحبت کردن است، واکنش های افراد حاضر در جلسه چه از نظر کلامی و چه از نظر رفتاری می تواند تاثیر زیادی بر روی او بگذارد. وقتی که یک فرد در جمع احساس می کند که کسی به حرف های او گوش نمی دهد، ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد، رنجیده خاطر شود و در نتیجه، آن طور که باید اصل مطلب را به مخاطب انتقال ندهد.

عدم برخورداری از مهارت گوش دادن، می تواند اثرات منفی داشته باشد. به عنوان مثال فرد گوینده ممکن است نتواند یک ارائه خوب و هیجان انگیز داشته باشد. به این علت که تحت تاثیر رفتارها و بی توجهی شنونده انگیزه خود را از دست داده است.

 

 

نهایتا شنوندگان نیز از ارائه هیجان انگیز و مفید آن شخص محروم  می شوند. همین طور این کار می تواند از طرف فرد گوینده نوعی توهین و تحقیر به شمار آید و حتی در ارتباطات بین افراد تاثیرات منفی بر جای بگذارد.

احساس بیهوده بودن می تواند افراد را از شرکت فعال در همکاری های آینده منع کند و این موضوع بر عملکرد تیم ها و سازمان ها می تواند اثرات منفی داشته باشد. بنابراین تلاش برای افزایش مهارت گوش دادن در افراد نه تنها در روابط بین فردی و شخصی افراد موثر است، بلکه می تواند در پیشبرد اهداف گروهی در جامعه هم تاثیرات مثبتی داشته باشد.

 

–<-< تقاضا می کنم که از مقالات ما دیدن کنید >->–

 

10 عامل مختل کننده گوش دادن فعال و راه حل افزایش مهارت گوش دادن در افراد

ذهن منفی

یک جزء مهارت گوش دادن، اعتماد به گوینده است.گاهی اوقات افراد عادت دارند بر خلاف  اصول در مهارت گوش دادن، عجولانه شروع به قضاوت کنند. در واقع قبل از اینکه صبر کنند تا گوینده صحبت خود را کامل کند، با توجه به شرایط موجود در محیط ممکن است دچار سوء تفاهم شوند و پیام گوینده را اشتباه دریافت کنند.

همچنین در برخی موارد ممکن است که افراد نسبت به فرد گوینده دارای افکار منفی باشند. به عنوان مثال او را یک فرد سطح پایین تر از خود بدانند که نباید به نظراتش توجه کنند.

گوینده را فردی غیر حرفه ای قلمداد کنند و به صحبت های او گوش ندهند. در چنین مواردی مقایسه خود با فرد گوینده و عدم اعتماد به او مانع بزرگی برای دریافت پیام او است. این نوع رفتار در اصول مهارت گوش دادن جایی ندارد.

افزایش مهارت گوش دادن

شکل2: منفی نگری،  ضد مهارت گوش دادن

احترام به فرهنگ ها

افراد ممکن است تحت تاثیر فرهنگ و جامعه ای که بزرگ شده باشند، شیوه های گویش، پوشش یا ظاهر خاصی داشته باشند. یک راه افزایش مهارت گوش دادن در افراد این است که چنین موضوعاتی را به عنوان یک تفاوت جالب بین افراد دانست و آن را یک نقطه ضعف برای گوینده تلقی نکرد. درحقیقت باید توجه داشت که قضاوت های متعصبانه بر خلاف اصول در مهارت گوش دادن است و می تواند انسان را از برقرای ارتباط مفید و یادگیری تجربیات سایر افراد باز دارد.

 

مهارت گوش دادن فعال

سرگرمی

امروزه یکی از عادات منفی افراد این است که اگرچه در بین جمع قرار دارند، اما بیشتر وقت را در گوشی هوشمند خود می گذرانند. به گونه ای که در برخی موارد، بیش از 50 درصد تمرکز فرد شنونده درگیر کار با گوشی هوشمند است.

این موضوع نه تنها باعث می شود فرد شنونده، حضوری موثر نداشته باشد. می تواند بر روی فرد گوینده و تمرکز سایر افراد حاضر در جلسات هم تاثیرات منفی داشته باشد. یکی از موارد افزایش مهارت گوش دادن در افراد حذف چنین مواردی در جلسات است.

افزایش مهارت گوش دادن

شکل3: عدم تمرکز مانع گوش دادن فعال

 تعصب

ممکن است یک فرد با توجه به دانش یا تجربه ای که در یک زمینه دارد، جبهه گیری خاصی راجع به یک سری موضوعات داشته باشد. این موضوع گاهی اوقات باعث می شود که چنین افرادی پرده ای در مقابل دیده ها و شنیده های خود از دیگران بکشند و حضور آن ها در یک جلسه کاملا غیر مفید باشد.

به این معنا که چون نمی خواهند نظر خود را تغییر دهند، حضوری منفی دارند و  به صحبت های فرد گوینده بر خلاف مهارت گوش دادن توجه نمی کنند. این در حالی است که همیشه ممکن است در بین سخنان گوینده، نکته ای پنهان یا جدید وجود داشته باشد که با استفاده از مهارت گوش دادن، یک مسیر جدید به سمت سوی موضوعات بیشتر باز کند.

یکی از راه های افزایش مهارت گوش دادن در افراد این است که حفظ بی طرفی در هنگام شنیدن را تمرین کنیم. این موضوع به اینکه ذهن بتواند کاوش کند و به موضوعات بیشتری دست باید کمک می کند.

افزایش مهارت گوش دادن

شکل4: تعصب مانع گوش دادن فعال

خستگی جسمی و روحی

برخی افراد ممکن است از استراحت کافی در طول شبانه روز برخوردار نباشند. این موضوع می تواند باعث خستگی مداوم آن ها باشد. خستگی یکی از موانع خوب گوش دادن و تمرکز است. حفظ علاقه افراد و پویایی آن ها در گرو برخورداری از یک سبک زندگی متعادل و شاد است. این موضوع می تواند باعث افزایش مهارت گوش دادن در افراد شود و کمک کند افراد با صبر و حوصله بیشتری به سخنان دیگران گوش دهند.

♦♦ اینستاگرام ما رو هم حتما دنبال کنید. ♦♦

فراموشی

خیلی از افراد فقط با شنیدن نمی توانند همه موضوعات مطرح شده در جلسات را به ذهن بسپارند. در نتیجه در اواسط یک سخنرانی ممکن است از ادامه گوش دادن به صحبت های فرد سخنران امتناع کنند و به طور ناخودآگاه ذهن خود را به سمت و سوی دیگری بکشانند.

یکی از راه هایی که می تواند به افزایش مهارت گوش دادن در افراد در افرادکمک کند، این است که در موقع گوش دادن، یادداشت های مختصری نوشته شود. لازم نیست که یک متن طولانی نوشته شود که شامل کلمه به کلمه صحبت های فرد گوینده باشد.

نوشتن یک سری کلمات کلیدی و کوتاه می تواند جزء مهارت گوش دادن باشد و شنونده را به هدف خود برساند. این مهارت گوش دادن است که فرد شنونده زمانی که ذهنش به سمت دیگری در حال منحرف شدن است، با یک نگاه کوتاه چند ثانیه ای به یادداشت و کلمات کلیدی خود، بتواند مغز خود را فعال نگه دارد و مجددا به موضوع سخنرانی بازگردد.

افزایش مهارت گوش دادن

شکل5: یادداشت برداری از مهارت های گوش دادن است

عدم ارتباط چشمی و حرکتی

موضوع مهم دیگر برای افزایش مهارت گوش دادن در افراد در افراد برقرای ارتباط چشمی با فرد گوینده است. گاهی اوقات یک ارتباط کامل فقط از طریق شنیدن برقرار نمی شود.  مهارت گوش دادن این است که فرد شنونده و گوینده برخی پیام ها را از طریق دیدن و حرکات بدنشان به یکدیگر منتقل کنند. هیچکس با نگاه کردن به اطراف و خیره شدن به جاهای مختلف نمی تواند یک شنونده خوب باشد.  فقط با گوش دادن محض، شاید کمتر از 30 درصد تمرکز فرد شنونده بتواند متوجه موضوع در حال بحث باشد.

 

عدم مشارکت در بحث

کاملا ساکت ماندن و در گوشه ای نشستن، به عنوان یک شنونده نه تنها راه حل خوبی نیست، بلکه می تواند باعث ایجاد یک جو کسالت آور، بی انگیزگی گوینده و خستگی شنونده باشد. برای افزایش مهارت گوش دادن در افراد لازم است افراد بدانند که همواره یک حضور پر هیجان و فعال جواب بهتری از سکون و بی حوصله به نظر رسیدن است.

یک جزء مهارت گوش دادن این است که بدون قطع کردن صحبت های گوینده، با کسب اجازه از او سوالاتی که در ذهن فرد شنونده شکل گرفته است پرسیده شود. حتی در برخی موارد مطرح کردن یک سوال به عنوان شنونده هم مهارت گوش دادن است . این کار هم باعث افزایش انگیزه فرد گوینده برای توضیح بهتر می شود و هم باعث می شود فرد شنونده حضور مثبت و تمایل خود به شنیدن را بیشتر به نمایش بگذارد و در نتیجه ارتباط موثرتری برقرار گردد.

 

رها کردن موضوع

گاهی اوقات به عنوان یک شنونده، لازم است که فرد به شکل کوتاه درک خود را از موضوعات مطرح شده بیان کند. این مهارت گوش دادن است که اگر شنونده فکر می کند ابهامی برای او بوجود آمده یا شاید دارد اشتباه متوجه می شود، این موضوع را با گوینده مطرح نماید و از او توضیحات بیشتری درخواست کند.

برداشت خود را بیان نموده و از گوینده درخواست شود که در صورت اشتباه برداشت نمودن، آن را برای شنونده بیشتر توضیح دهد. برای افزایش مهارت گوش دادن در افراد این راه می تواند مفید باشد. چراکه باعث حفظ تمرکز و پرهیز از فریب ذهن و مشغول نمودن ان به موضوعی دیگر خواهد شد.

افزایش مهارت گوش دادن

شکل6: ابهام مانع گوش دادن فعال

 

فرصت دادن به گوینده

یکی از بهترین کلماتی که می توان برای افزایش مهارت گوش دادن در افراد بکار برد، واژه فرصت است. به عنوان یک شنونده همیشه بکارگیری این واژه می تواند یک کلید برای افزایش مهارت گوش دادن در افراد باشد. به گوینده لازم است فرصت داد. او نیاز به فرصت دارد تا بتواند منظور خود را به درستی به مخاطب خود منتقل کند.

گاهی اندکی صبر کردن و حوصله به خرج دادن چنان کمکی به فرد گوینده می کند که می تواند موضوع بحث را از حالت بی فایده بودن به یک موضوع جذاب و قابل بحث تبدیل کند. فرصت دادن به گوینده برای بیان منظور اصلی خود می تواند از ایجاد سوء تفاهم، تحلیل اشتباه در ذهن و محروم ماندن از دریافت یک پیام مفید، جلوگیری کند.

 

داشتن مهارت های شنیداری موثر به این معنی است که بتوانید علاقه ای به موضوع مورد بحث نشان داده و اطلاعات ارائه شده را درک کنید. در جامعه امروز، توانایی برقراری ارتباط خوب و موثر اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. اگرچه توانایی خوش صحبتی یک مهارت بسیار مورد نیاز است، اما توسعه مهارت های شنیداری خوب اغلب از همین نظر مورد توجه قرار نمی گیرد.

در واقع ، گوش دادن به اندازه صحبت کردن اهمیت دارد. شنونده خوب بودن به حل مشکلات، حل تعارضات و بهبود روابط کمک می کند. در محل کار، گوش دادن موثر به خطاهای کمتر، اتلاف وقت کمتر و افزایش دقت کمک می کند. گوش دادن موثر به ایجاد دوستی و مشاغل هم کمک بسزایی می کند .

مقاله توانایی نه گفتن و نه شنیدن را حتما بخوانید

4 راه برای تقویت مهارت گوش دادن که در سایت cfi منتشر شده ست

1. با بلندگو روبرو شوید و توجه خود را به او جلب کنید

صحبت با کسی که مدام به اطراف خود نگاه می کند دشوار است. مطمئن شوید که با بلندگو روبرو شده اید، تماس چشمی خود را حفظ کرده و توجه بی وقفه خود را به آنها معطوف کنید. در فرهنگ های غربی، ارتباط چشمی برای ارتباط موثر ضروری است. اگرچه خجالتی بودن، عدم قاطعیت یا ممنوعیت های فرهنگی ممکن است مانع تماس چشمی شود، اما تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که گوینده می داند که توجه کامل شما را دارد.

 

2. ذهن باز داشته باشید

آنچه را که گوینده به شما می گوید قضاوت یا انتقاد ذهنی نکنید. انجام این کار می تواند توانایی شما را در پذیرفتن آنچه گفته می شود به خطر بیندازد. هرگز رفتار قضاوت کننده ای از خود نشان ندهید، زیرا اثربخشی شما را به عنوان شنونده به خطر می اندازد. می توانید بعد از پایان صحبت گوینده، آنچه گفته شد را ارزیابی کنید، اما در حالی که هنوز به آنها گوش می دهید این کار را نکنید.

اجازه دهید سخنران آنچه را که می گوید تمام کند و جمله گیر نباشد. قطع سخنران یا منع او از به پایان رساندن آنچه می گویند می تواند نشان دهنده بی احترامی به گوینده باشد. غالباً، وقفه در میانه جمله گوینده، خط فکری او را مختل می کند و می تواند به راحتی یک مکالمه سازنده را از بین ببرد.

 

3. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال به گوینده نشان می دهد که شما علاقه دارید و مهارت مهمی در ارتباطات تجاری است بیاموزید. استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال به شما اطمینان می دهد که آنچه را که گفته اید به درستی درک کرده اید.

تکنیک های گوش دادن فعال:

  • برای نشان دادن درک، صحبت را به گوینده برگردانید
  • نشانه های غیر کلامی (سر تکان دادن، تماس چشمی و غیره)
  • تأییدات شفاهی (“می فهمم” ، “می دانم” ، “متشکرم” و غیره)
  • ابراز نگرانی و ایجاد رابطه

 

4- فقط گوش کنید!

یک مدل ذهنی از اطلاعات ایجاد کنید، خواه تصویر باشد یا ترتیب مفاهیم انتزاعی. به کلمات کلیدی و عبارات گوش دهید و پس از اتمام صحبت گوینده، آنچه را که می خواهید بگویید تمرین نکنید. به آنچه طرف مقابل می گوید فکر کنید تا آنچه که قرار است با آن پاسخ دهید. به سختی می توان به آنچه که قرار است بگویید و در عین حال به سخنگو گوش دهید، فکر کنید. مراقب باشید و آرام باشید، افکار و احساسات خود را منحرف نکنید.

 

اهمیت گوش دادن

گوش دادن موثر، مهارتی است که اغلب در جامعه ما کم ارزش شناخته می شود. مهارت های ارتباطی خوب هم نیازمند صحبت موثر و هم گوش دادن است. با توجه به شنونده بودن، می توانید بیشتر درک کرده و روابط را بهبود بخشید.

مطمئن شوید که:

  • تماس چشمی خود را حفظ کرده و با بلندگو روبرو شده اید تا توجه شما را جلب کند
  • هنگام گوش دادن قضاوت نکنید
  • صحبت را قطع نکنید
  • از تکنیک های گوش دادن فعال استفاده کنید
  • به این فکر کنید که طرف مقابل چه می گوید و نه اینکه باید با چه چیزی پاسخ دهید

[avans-share-page title=’با دیگران به اشتراک بگذارید تا ستاره بگیرید!’]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x