12رفتار حرفه ای در محیط کار

رفتار حرفه ای در محیط کار شکلی از آداب معاشرت است که در درجه اول با رفتار محترمانه و مودبانه مرتبط است. بسیاری از سازمان‌ها کد رسمی رفتار حرفه‌ای دارند، اما بسیاری از آنها چنین نیستند. باور کنید یا نه، حرفه ای بودن و رفتار اخلاقی می تواند برای شغل شما مفید باشد و شانس موفقیت شما را در آینده افزایش دهد.

آگاه بودن از نحوه رفتار شما با همکاران و مشتریان و اطمینان از نگرش مثبت در محل کار می تواند به شما کمک کند تا بهره وری و اثربخشی خود را در محل کار بهبود بخشید. به طور کلی، رفتار حرفه ای به اخلاق و فداکاری برمی گردد. اگرچه داشتن مهارت‌های لازم برای انجام مؤثر کار ضروری است، اما داشتن درک درستی از رفتار حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا استاندارد بالایی از عادات کاری خود را ایجاد کنید که می‌تواند به موفقیت شغلی آینده کمک کند.

12 نکته درباره رفتار حرفه ای در محیط کار

1. صداقت: اولین رفتار حرفه ای در محیط کار این است که همیشه با صراحت عمل کنید. هرگز اطلاعات محرمانه، ممتاز یا مشتری را بیهوده به اشتراک نگذارید و رفتار غیرصادقانه دیگران را تحمل یا توجیه نکنید. هر گونه تضاد منافع را فورا گزارش دهید.

2. احترام: همیشه حتی در مواقع استرس زا نسبت به دیگران نگرش محترمانه داشته باشید این مهم ترین رفتار حرفه ای در محیط کار است. به همکاران خود سرزنش نکنید و به کسی (بالافراز یا غیر ارشد) بی احترامی نکنید. همیشه از زبان مناسب (شفاهی و نوشتاری) استفاده کنید و فحش ندهید. برای اشتباهات یا سوءتفاهم ها عذرخواهی کنید و نظرات شخصی خود را در مورد دیگران خصوصی نگه دارید.

01 1

3. جلسات: به موقع حضور داشته باشید و با بررسی دستور جلسه یا یادداشت های جلسه از قبل آماده شوید. در مواردی که مناسب است در بحث ها مشارکت کنید و زمانی که شخص دیگری سعی در صحبت کردن دارد، مسئولیت را به عهده نگیرید. به دعوت کننده یا رئیس جلسه احترام بگذارید، فرمت مناسب را دنبال کنید و سؤالات قابل توجهی بپرسید.

 

4. ارتباط: واضح و به زبانی که دیگران به راحتی آن را بفهمند صحبت کنید، مودبانه رفتار کنید و در تعامل با دیگران از اخلاق خوب استفاده کنید. از دستورالعمل های شرکت در رابطه با محتوا پیروی کنید، اطلاعات ارائه شده را قبل از پرسیدن سوال بخوانید، هنگام صحبت یا توضیح دادن به دیگران گوش دهید و درگیر شایعات اداری نشوید.

مراقب زبان و لحن در ارتباطات نوشتاری باشید و در هنگام ارسال ایمیل بی جهت از دیگران کپی نکنید (اما دیگران را عمداً حذف نکنید).

5. مدیریت زمان: داشتن مدیریت زمان رفتار حرفه ای در محیط کار محسوب می شود. دیر سر کار نمانید، در عوض چند دقیقه زودتر به محل کار خود برسید، قهوه خود را بنوشید و با همکاران خوش آمد بگویید. با خروج و بازگشت به موقع، برنامه های ناهار و استراحت را دنبال کنید. در ابتدای هر روز، برنامه خود را مرور کنید تا بدانید چه ساعتی باید کجا باشید و چه حجم کاری در آن روز دارید.

رفتار حرفه ای در محیط کار

 

6. صداقت : اخلاقی عمل کنید و همیشه کار “درست” را انجام دهید، همیشه افراد مشکوک در دفتر، رفتار نادرست یا سایر موارد نقض خط مشی شرکت را گزارش دهید. بی طرف بمانید و هرگونه تعصب و عدم تحمل شخصی را از محل کار دور نگه دارید.

7. ایمنی: خط مشی ایمنی شرکت را درک کنید و هرگونه نگهداری یا خطرات دیگر را فورا گزارش دهید.

8. اهداف شرکتی: درکی از ماموریت ها، اهداف و مقاصد شرکت خود و نقشی که در دستیابی به آن ها ایفا می کنید داشته باشید.

9. لباس پوشیدن :  لباس تمیز و مناسب بپوشید چون یک رفتار حرفه ای در محیط کار است. از استانداردها یا دستورالعمل‌های کد لباس پیروی کنید و اگر چنین نیست، از پوشیدن لباس‌هایی که آشکار، تحریک‌آمیز یا حاوی الفاظ یا تصاویر توهین‌آمیز است اجتناب کنید.لباس مناسب مرتبه رفتار حرفه ای در محیط کار شما را بالا می برد.

 

–<-< تقاضا می کنم که از مقالات ما دیدن کنید >->–

 

10. مسئولیت پذیری: مسئولیت کار و اعمال خود را بپذیرید، آنچه را که باید انجام دهید انجام دهید و آن را به دیگران واگذار نکنید. اگر همه چیز اشتباه پیش رفت، صادق باشید، یا کاری را به موقع تمام نکردید، سپس راه حل موثری برای حرکت به جلو بیابید. در صورت نیاز زودتر به دنبال کمک باشید.

11. کار تیمی: اغلب نیاز دارید با افرادی کار کنید که ممکن است لزوماً آنها را دوست نداشته باشید. تفاوت‌ها را کنار بگذارید تا با دیگران خوب کار کنید و رفتار حرفه ای در محیط کار خود را بهبود ببخشید، زیرا گاهی اوقات کار تیمی حتی بر عملکرد برتری دارد – افرادی که به خوبی با دیگران کار می‌کنند اغلب بر اساس آن جنبه پیشرفت می‌کنند.

رفتار حرفه ای در محیط کار

 

12.  تعهد: نکته مهم در رفتار حرفه ای در محیط کار تعهد است. فداکاری و اقدام مثبت نسبت به نقش خود و سازمان می تواند شما را راه درازی ببرد. بعلاوه، فداکاری کارمندان اغلب با الهام گرفتن از دیگران برای انجام تلاش بیشتر مسری است.

اساساً، حرفه ای بودن و رفتار حرفه ای در محیط کار به این معناست که در همه حال بهترین های خود را ارائه دهید. به این فکر کنید که دیگران چگونه رفتار شما را درک خواهند کرد و مطمئن شوید که قوانین رفتاری شرکت را در جایی که وجود دارد درک کرده و از آنها پیروی می کنید.

من مهناز گرجی زاده هستم مدرس کوچینگ با ما در ارتباط باشید.

 

♦♦ اینستاگرام ما رو هم حتما دنبال کنید. ♦♦

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x