چه کسانی به کوچ نیاز دارند

کوچینگ یک رویکرد روانشناسانه ست که به عنوان یکی از کاربردی ترین راه های بهبود وضعیت افراد شناخته می شود. در این مطلب خواهیم گفتن چه کسانی به کوچ نیاز دارند .

در فرآیند کوچینگ، مربی یا همان کوچ با مراجعه کننده در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه همراهی می کند تا استعدادهای شخصی و حرفه ای آنها به ظهور و درجه بالایی برسند. افراد با ویژگی های مختلفی می توانند از کوچینگ بهره ببرند و برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کنند

هر آنچه از کوچینگ باید بدانید

شاید شما هم از افرادی باشید که نام کوچینگ را زیاد شنیده‌اید و بگویید چه کسانی به کوچ نیاز دارند ولی اطلاعات زیادی راجب آن نداشته باشید. کوچینگ را می توان یک راهکار بسیار موثر برای داشتن آینده ای موفق دانست. افرادی که دارای هدف در زندگی خود می باشند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند، می توانند در آینده به موفقیت های خوبی دست پیدا کنند. کوچینگ می تواند استعدادهای افراد و وضعیت آنها را رشد و بهبود بخشد و روند پیشرفت را تسریع و آسان نماید. با ما همراه باشید تا بیشتر با کوچینگ، ویژگی ها و جلسات آن و اینکه چه کسانی به کوچ نیاز دارند آشنا شویم.

1- افرادی که انتظارات فراتری از رفع نیازهای روزانه دارند

خیلی از افراد در زندگی به دنبال برطرف نمودن نیازهای روزمره مانند خوراک، پوشاک و … هستند و فقط در همین حد تلاش می کنند و به یک زندگی خطی تکراری عادت دارند، اما اشخاصی نیز وجود دارند که به این رفع نیازهای روزانه راضی و قانع نیستند و دوست دارند پیشرفت داشته باشند. کوچینگ می تواند با بهبود و توسعه رفتار و شخصیت افراد، میل به پیشرفت در آنها را تشویق و تقویت کند و برای آنها بسیار موثر و مفید واقع شود.

2- افرادی با اهداف مشخص در زندگی

برای افرادی که زندگی آنها هدف دار می باشد و به اصطلاح می دانند که از زندگی خود چه چیزی می خواهند، کوچینگ یک روش عالی برای سرعت بخشیدن به آنها جهت رسیدن به اهدافشان می باشد. با استفاده از کوچینگ و روش های خلاقانه می توان در رسیدن به اهداف زندگی راه آسان تر و سریعتری را طی نمود.

چه کسانی به کوچ نیاز دارند
چه کسانی به کوچ نیاز دارند

 

3- افرادی که تاثیرگذاری را دوست دارند

اشخاصی که میل به تاثیرگذاری دارند به کوچینگ نیازمند می باشند. یکی از اهداف کوچینگ این است که به افراد آموزش بدهد موثر واقع شوند. حال زمانی که خود فرد میل به تاثیر گذاری داشته باشد با استفاده از کوچینگ می تواند این موثر بودن را از طریقی درست و کارامد یاد بگیرد.

4- افراد اهل مطالعه و یادگیری

مطالعه و یادگیری از عناصر اصلی در کوچینگ به شمار می روند. افرادی که به مطالعه و یادگیری مطالب و علوم و دانش های مختلف علاقه دارند کوچینگ برای آنها بسیار لازم و مفید خواهد بود. زیرا در کوچینگ کتابهای معتبر و کاربردی معرفی می شود که می توانند در بهبودی وضعیت افراد نقش اساسی ایفا کنند.

3
چه کسانی به کوچ نیاز دارند

 

5- افرادی با مشکلات مختلف در زندگی

در زندگی همه افراد جامعه مشکلات مختلفی نظیر ترس از شروع کار، کمبود مالی، ترس از ازدواج، روابط ناموفق، شکست های کاری و … وجود دارند. کوچینگ برای افرادی که دارای مشکلات هستند بسیار مناسب می باشد و این افراد به راهبردها و مشاوره های حرفه ای یک کوچ برای رفع راحتتر این مشکلات نیاز دارند.

افرادی که از تغییر نمی ترسند می توانند با استفاده از کوچینگ به ترس ها و مشکلات خود غلبه نمایند و اصلاحاتی در زندگی خود انجام دهند تا به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند.

همچنین افرادی که دارای مشکلات و احساسات ناخوشایندی همچون موارد زیر هستند، نیازمند کوچینگ می باشند:

افزایش اعتماد به نفس در زنان

6- صاحبین کسب و کار

چه کسانی به کوچ نیاز دارند؟ یکی از قشرهایی که به کوچینگ نیاز دارند صاحبان کسب و کار می باشند. افرادی که می خواهند یک کسب و کار جدید را راه اندازی کنند و یا افرادی که در حال اداره یک کسب و کار هستند، می توانند از کوچینگ برای رشد و توسعه شخصی و مجموعه خود استفاده کنند. استفاده از بیزینس کوچینگ یک سرمایه گذاری خوب برای صاحبان مشاغل مختلف محسوب می شود و باعث می گردد کسب و کارها پا بگیرند و در کوتاه ترین زمان ممکن سود خود را تا چند برابر افزایش دهند.

امروزه کمتر کسب و کار موفقی را می توان مشاهده نمود که بتواند بدون کوچینگ حرفه ای به حداکثر توانایی و پتانسیل خود برسد. افراد با کسب و کارهای مختلف زمانی که می بینند وقت کافی برای انجام امور مختلف را ندارند و یا نمی توانند کارمندان خود را کنترل نمایند و مشکلات و مسائلی از این قبیل در کار و مجموعه خود دارند، می توانند از کوچینگ برای رفع آنها و حرکت رو به جلو استفاده نمایند.

7- افراد و مجموعه های موفق

چه کسانی به کوچ نیاز دارند؟ این تصور اشتباه می باشد که افراد یا مجموعه های موفق نیازی به کوچ ندارند. اتفاقا افراد و مجموعه هایی که پیشرفت نموده اند و به موفقیت های بزرگی حتی رسیده اند، برای ثبات داشتن و حفظ آن موفقیت ها و همچنین افزایش آنها نیاز به کوچینگ دارند. کوچینگ عملکرد افراد و مجموعه های موفق را حفظ نموده و ارتقا می دهد و باعث می شود انگیزه از دست نرود و دلسردی و نا امیدی حاصل نشود و حرکت به سمت اهداف و رو به جلو ادامه پیدا کند.

a4
چه کسانی به کوچ نیاز دارند

 

چه مواردی کوچ پذیر نیستند

کوچینگ به طور کلی برای افرادی که به اصطلاح آن را قبول دارند و با آن همراهی می کنند مفید می باشد. همانطور که در قبل گفته شد افرادی که دارای هدف، انعطاف پذیری، میل به پیشرفت و … هستند، نیازمند کوچینگ می باشند. اما افرادی وجود دارند که به دلایلی کوچ پذیر نیستند. این افراد از خصایص اخلاقی و طرز فکر خاصی برخورداند که کوچینگ را قبول نمی کنند. در این موارد حتی اگر کوچ از تجربه و مهارت‌های لازم نیز برخوردار باشد، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.

1- افراد بی اعتقاد به مشاوره

بعضی از اشخاص در جامعه این خصیصه اخلاقی را دارند که حرف کسی غیر از خودشان را قبول و یا باور نمی کنند. این افراد اعتقادی به مشاوره گرفتن و درخواست کمک از دیگران ندارند و معتقد می باشند که خودشان به تنهایی می توانند از پس امور مختلف برآیند.

وقتی یک شخص این طرز فکر را داشته باشد نمی توان آن را کوچ نمود زیرا از انعطاف پذیری لازم برخوردار نیست.

2- افراد با افسردگی و مشکلات روانی

افرادی که دچار افسردگی در اثر عوامل مختلف شده باشند کوچ پذیر نیستند. این افراد به دنبال تغییر و پیشرفت نمی باشند و انگیزه و هدفی برای زندگی خود و پیشرفت در آن ندارند. همچنین افرادی که مشکلات روانی مانند عدم اعتماد، جامعه گریزی و … را دارند کوچینگ برای آنها بی اثر و بی فایده محسوب می شود.

2- افراد با افسردگی و مشکلات روانی

افرادی که دچار افسردگی در اثر عوامل مختلف شده باشند کوچ پذیر نیستند. این افراد به دنبال تغییر و پیشرفت نمی باشند و انگیزه و هدفی برای زندگی خود و پیشرفت در آن ندارند. همچنین افرادی که مشکلات روانی مانند عدم اعتماد، جامعه گریزی و … را دارند کوچینگ برای آنها بی اثر و بی فایده محسوب می شود.

3- افراد مقاوم در برابر تغییر

بعضی از اشخاص به زندگی روتین و تکراری خود عادت دارند و نمی خواهند پیشرفتی داشته باشند. این افراد در مقابل هرگونه تغییری مقاومت می کنند و فقط رفع نیازهای ضروری روزمره را در نظر می گیرند. زمانی که یک شخص تمایلی به تغییر، پیشرفت و موفقیت نداشته باشد هرچقدر هم کوچ و روند کوچینگ حرفه ای باشد باز هم تاثیر نمی پذیرند.

4- افراد خودشیفته

یکی از ویژگی های افراد خودشیفته این می باشد که فردی جز خود را قبول ندارند. این اشخاص به دلیل اینکه خود را بالاتر و بهتر از دیگران می بینند کوچ پذیر نیستند. خودشیفته ها اهمیتی برای انتقادات و پیشنهادات دیگران قائل نیستند و معتقدند تمام رفتار و کارهای آنها درست می باشد و نیازی به مشاوره گرفتن و کمک خواستن از دیگران ندارند.

زمانی که یک شخص فقط خودش را قبول داشته باشد و احساس نیاز به کمک دیگران برای پیشرفت در زندگی و کسب موفقیت ها نداشته باشد، کوچ پذیر نیست و نمی توان از طریق راهکارهای کوچینگ او را متقاعد ساخت.

در جلسات کوچینگ چه اتفاقاتی رخ میدهد

کوچینگ با مشاوره و درمانگری و جلسات روانشناسی تفاوت دارد و بجای ریشه یابی مشکلات، تمرکز آن بر روی آینده و کسب موفقیت های مختلف می باشد. آنچه که در جلسات کوچینگ اتفاق می افتد به مدل کوچینگ انتخاب شده از طرف کوچ بستگی دارد. کوچینگ بر اساس کاربری های ویژه آن دارای انوع مختلفی مانند لایف کوچینگ، کوچینگ فردی، سلف کوچینگ و … می باشد. این دسته بندی ها به این دلیل صورت گرفته اند که مراجعه کنندگان بهتر بتوانند نیاز دقیق خود را از کوچینگ بیابند.

جلسات کوچینگ با مشخص شدن اهداف خاصی به صورت خصوصی و یا گروهی برگزار می شوند و مدت زمان آنها از قبل تعیین می گردد. گاهی اوقات نیز تعداد جلسات مشخص نمی شود تا با توجه به میزان پیشرفت فرد و رسیدن به هدف موردنظر، دوره کوچینگ ادامه داشته باشد.

جلسات انفرادی و خصوصی فقط با حضور مراجعه کننده و کوچ به صورت دو نفری در فضایی صمیمی و راحت برگزار می شوند. در این جلسه کوچ با پرسیدن سوالاتی از هدف مراجعه کننده برای دریافت مشاوره های لازم آگاه شده و مشکل فرد مشخص می شود. بعد از مشخص شدن مشکل، کوچ و فرد مراجعه کننده هدف و خروجی مشخصی برای این جلسه کوچینگ تعیین می‌کنند.

در طول مدت جلسه کوچ سعی می کند با پرسیدن سوالات مختلف و مطرح کردن موضوعات مرتبط، به مراجعه کننده کمک نماید تا راه حل ها را پیدا نماید و به هدف تعیین شده برای کوچینگ برسد. در روند کوچینگ، کوچ تلاش دارد تا فرد را از داشته ها و پتانسیل هایش مطلع کند و به او انگیزه ای برای حل نمودن مسائل و حرکت رو به جلو دهد. در انتهای جلسه مطالبی که مطرح شدند دوباره مرور می شوند و مراجعه کننده موظف می شود پس از پایان جلسه و تا شروع جلسه بعدی تمرینات و کارهایی را در راستای اهدافی که تعیین شدند انجام دهد.

روند جلسات کوچینگ چه در جلسات فردی و چه در جلسات گروهی همانطور که گفته شد به مدل کوچینگی که کوچ انتخاب می کند بستگی دارد اما کلیات این جلسات مشابه یکدیگر می باشد که درباره آن توضیحات لازم در بالا داده شد.

معرفی کتابهای کوچینگی

درباره اینکه چه کسانی به کوچ نیاز دارند مطالبی را گفتیم اما همانطور که می دانید مهمترین هدف کوچینگ توسعه فردی می باشد، از این رو علاوه بر جلسات کوچینگ مطالعه کتابهای معتبر در این زمینه نیز لازم می باشد. این کتابها در هدایت افراد به سمت رشد و موفقیت موثر هستند و می توانند برای کوچ ها و مراجعه کنندگان مفید واقع شوند. از مهمترین و بهترین کتابهای کوچینگی موارد زیر را می توان معرفی نمود:

1- کتاب طرز فکر؛ روانشناسی نوین موفقیت

این کتاب که توسط کارل دوک نوشته شده است درباره اینکه چه کسانی به کوچ نیاز دارند، یکی از بهترین کتابهای حوزه توسعه فردی محسوب می شود و می تواند به افرادی که تحت کوچینگ هستند کمکهای فراوانی کند. با مطالعه این کتاب با مفاهیم نوینی آشنا می شوید و شاهد تعارضات و تفاوت های مابین دو طرز فکر ثابت و طرز فکر رشد هستید.

طبق طرز فکر ثابت افراد محدود به استعدادهای خود هستند و افرادی کمی می توانند استعدادهای خود را توسعه دهند. اما در طرز فکر رشد افراد می توانند با تلاش و پشتکار در زمینه های مختلف رشد و پیشرفت داشته باشند و محکوم به شکست نیستند.

2- کتاب قدرت عادت

چارلز دوهیگ در این کتاب درباره عادت های مختلف افراد صحبت می کند و این را بیان می نماید که عادات چطور ایجاد می شوند و چگونه می توان عادتهای مثبت را جایگزین عادت های منفی کنیم.

3- کتاب قانون 5 ثانیه

یکی دیگر از کتابهای معروف درباره اینکه چه کسانی به کوچ نیاز دارند و در زمینه توسعه فردی و کوچینگ کتاب قانون 5 ثانیه نوشته مل رابینز می باشد. نویسنده در این کتاب قانونی را معرفی می کند که با عمل کردن به آن می توان تغییرات زیادی را در زندگی خود به وجود بیاوریم.

قانون 5 ثانیه می‌گوید زمانی که یک ایده به ذهن ما می رسد و یا می خواهیم یک کاری انجام بدهیم فقط 5 ثانیه زمان داریم تا آن را شروع کنیم وگرنه ذهن و نشخوارهای ذهنی و درگیری های آن باعث می شوند آن کار و ایده را عملی نکرده و انجام ندهیم و یا به تعویق بیاندازیم.

 

♦♦ اینستاگرام ما رو هم حتما دنبال کنید. ♦♦

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x