آنچه از تلگرام نمیدانید

در سال 2013، دو برادر به نام‌های پاول و نیکلای دورف نرم افزار پیام رسان تلگرام را به بازار عرضه کردند و این پیام رسان به مرور توانست محبوبیت زیادی در بین کاربران به دست آورد و جایگزین بسیاری از پیام رسان‌ها شود. و ما آنچه از تلگرام نمیدانید را برای شما گردآورده ایم.

در اکتبر سال 2013، تعداد کاربرانی که از تلگرام استفاده می‌کردند، به طور روزانه صد هزار کاربر بود اما این رقم هم اکنون بسیار بیشتر است و در تاریخ 13 فوریه سال 2020، تلگرام اعلام کرد تعداد کاربران فعال در تلگرام، بیشتر از 400 میلیون نفر می‌باشد.

آنچه از تلگرام نمیدانید

میزان مصرف ایرانی ها از تلگرام

جالب است بدانید بر اساس نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی ایران انجام شد، در سال 1396 بیش از 62 درصد از ایرانیان از تلگرام استفاده می‌کردند.

دلیل این استقبال از تلگرام، قابلیت‌های فراوان و سرویس‌های رایگانی است که می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد.

آنچه از تلگرام نمیدانید

آنچه از تلگرام نمی‌دانید! به نظر شما چه تلگرام چه قابلیت‌هایی دارد که ممکن است برخی از افراد با آن‌ها آشنا نباشند؟

▪️آیا در تلگرام امنیت کافی وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت هنگامی میتوان در تلگرام، امنیت داشت که چت رمز گذاری شده مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که شخصی اقدام به ارتباط با دیگران در گروه‌ها یا کانال‌ها می‌کند و از قسمت سکرت چت (Secret Chat) استفاده نمی‌کند، ممکن است مشکلاتی در رابطه با امنیت برای او به وجود آید. پس توجه به این نکته ضروری است که منظور از امنیت تلگرام، زمانی است که از قسمت چت رمزگذاری شده استفاده شود.

شاید طریقه ایجاد سکرت چت را بتوان به عنوان آنچه از تلگرام نمیدانید تلقی کرد. برای اینکه گفتگوی مخفیانه داشته باشید، مراحل زیر را انجام دهید:

ــ وارد پنجره چت معمولی که با مخاطب موردنظرتان دارید، شوید و در صورتی که در لیست گفتگوها، پنجره چت کاربر مورد نظرتان وجود ندارد، می‌توانید به ایجاد آن از طریق قسمت Contact بپردازید.

ــ حال نام کاربر مورد نظر را از بخش بالای پنجره گفتگو انتخاب نمایید.

ــ گزینه‌ای با عنوان Start Secret Chat مشاهده خواهید کرد که باید بر روی آن کلیک نمایید.

ــ در نهایت گزینه OK را لمس کرده و وارد گفتگوی مخفیانه شوید.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که سکرت چت فقط به صورت دو طرفه انجام می‌شود و بیشتر از دو نفر نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند

▪️چگونه اجازه خواندن پیام‌ها در تلگرام را به کسی ندهیم؟

برای این کار توصیه می‌شود رمزی برای تلگرام خود انتخاب کنید. در ادامه به شما گفته خواهد شد چه مراحلی را برای گذاشتن رمز در تلگرام باید طی کنید:

ــ ابتدا پس از اینکه برنامه تلگرام را باز کردید، وارد قسمت Settings شوید.

ــ حال بر روی گزینه privacy and security کلیک کنید.

ــ گزینه Passcode Look را انتخاب کنید.

ــ روبه روی گزینه Pass Look یک نوار قرار گرفته است حال برای آبی شدن، آن را به سمت راست بکشید.

ــ رمزی قوی انتخاب کنید و آن را وارد قسمت مشخص شده نمایید.

ــ رمزی که انتخاب کرده‌اید را مجدد وارد قسمت مشخص شده نمایید.

ــ اگر تمام این کارها را به درستی انجام داده باشید، در بالای صفحه یک آیکن قفل مشاهده خواهید کرد. هنگامی که قصد خروج از تلگرام را دارید، باید یک بار آن را لمس کنید یا بر روی آن کلیک کنید تا شکل قفل به صورت بسته شود.

قفل تلگرام:

گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد به هر دلیلی فراموش می‌کنند قبل از خروج تلگرام بر روی آیکن قفل، تب کنند. برای اینکه بعد از چند دقیقه برنامه تلگرام به طور خودکار قفل شود و کسی نتواند وارد تلگرام شما شود مراحلی که گفته شد را طی نمایید و بر روی گزینه Auto Lock کلیک نمایید. حال کادری را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید زمان مورد نظرتان را انتخاب کنید تا پس از گذشت این زمان، تلگرام به طور خودکار قفل شود.

در اینجا نیاز است به این نکته توجه داشته باشید که حتی با گذاشتن رمز بر روی برنامه تلگرام، پیام‌های رد و بدل شده شما و دیگران در رسا (ISP) امکان ردیابی و خواندن را دارد. به عبارت دیگر مرکز رساننده خدمات اینترنتی قادر به بررسی این پیام‌ها خواهد بود.

▪️چگونه متوجه شویم چه دستگاه‌هایی از تلگرام ما استفاده می‌کنند؟

ممکن است فردی در گوشی خودش بتواند به تلگرام شما دسترسی داشته باشد و پیام‌هایی که بین شما و دیگران رد و بدل می‌شود را بخواند.

برای اینکه بفهمید آیا فردی شما را کنترل می‌کند یا خیر باید مراحل زیر را انجام دهید:

ــ پس از اینکه برنامه تلگرام را باز کردید، وارد قسمت Setting شوید.

ــ گزینه‌ای با عنوان privacy and security را خواهید دید که باید بر روی آن کلیک کنید.

ــ حال گزینه Active Sessions را انتخاب نمایید.

ــ در مرحله بعد به شما اجازه داده می‌شود دستگاه‌هایی که از تلگرام شما استفاده می‌کنند را ببینید و در صورت تمایل به آن‌ها اجازه خواندن پیام‌ها یا دیگر محتوایی که در تلگرام شما وجود دارد، را ندهید. برای این کار نیاز است چند ثانیه انگشت خود را بر روی نام دستگاهی که نشان داده شده است، قرار دهید و آن را حذف کنید.

▪️آیا استفاده از بات‌ها امن است؟

به حساب‌های کاربری ویژه‌ای که می‌توانند به طور اتوماتیک پیام‌ها را ارسال کنند، بات گفته می‌شود. اگر بخواهیم ربات را به شکل ساده‌تری تعریف کنیم، باید گفت: ربات‌ها باعث می‌شوند که به صورت ناشناس اقدام به مکالمات گروهی یا فردی نماییم.

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که ربات‌ها چه ویژگی دارند و چگونه آن‌ها را تشخیص دهیم؟

ــ در پاسخ باید گفت یکی از ویژگی اصلی تمام ربات‌ها این است که در پایان نام کاربری آن‌ها کلمه bot نوشته شده است.

ــ از دیگر ویژگی که ربات‌ها دارند این است که شما نمی‌توانید آخرین زمان بازدید آن‌ها را مشاهده کنید بلکه در قسمت آخرین زمان بازدید، کلمه bot نوشته شده است.

ــ نکته‌ای دیگر که در رابطه با ربات‌ها وجود دارد این است که شما زمانی پیامی از ربات دریافت خواهید کرد که شما ابتدا به آن پیام بفرستید و یا آن را به گروه اضافه کنید. به عبارت ساده‌تر ربات‌ها هیچگاه شروع کننده پیام نیستند مگر اینکه شما اول این کار را شروع کنید.

ــ تنها راهی که باعث می‌شود ربات‌ها را غیرفعال کرد، این است که آن‌ها را از مکالمات خارج نماییم و تا زمانی که خارج نشوند، آفلاین شدن و یا غیرفعال شدن آن‌ها اتفاق نمی‌افتد.

ــ هنگامی که یک ربات به گروه اضافه می‌شود، می‌تواند مکالماتی که در گروه اتفاق می‌افتد را ضبط نماید.

آیا استفاده از ربات می‌تواند امنیت به وجود آورد؟

برای اینکه به بتوان به این پرسش پاسخ داد، نیاز است ابتدا یک سوال دیگر از شما پرسیده شود. آیا پیام‌هایی که بین شما و دیگران رد و بدل می‌شود، اگر کسی به عنوان فرد سوم به طور ناشناس بخواند، امنیت شما از بین می‌رود؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت است، پس استفاده از ربات برای شما ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ربات‌ها نمی‌توانند شماره‌ی شما و یا رمزهایی که در در دستگاه شما وجود دارند، را شناسایی کند و تنها راهی که باعث می‌شود ربات‌ها به این شماره دسترسی داشته باشند، این است که شما به هر طریقی این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

ربات تلگرام:

می‌توانید ربات‌ها را به عنوان فرد سوم در نظر گیرید که کاملا ناشناس هستند و می‌توانند به ذخیره استیکرهایی که بین شما و دیگران رد و بدل می‌شود، فایل‌های ارسال شده یا دریافت شده و… در یک فایل بپردازند. آنچه از تلگرام نمیدانید را برای شما ارائه دادیم.

 

دوره های رایگان را از (( اینجا )) مشاهده کنید.

اینستاگرام ما رو هم حتما دنبال کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x