[vc_row][vc_column][vc_column_text]

معرفی کوچینگ و اهمیت آن

پیش از پرداختن به موضوع مهارت های کوچینگ و اهمیت آن ها، لازم است بدانیم کوچینگ چیست و چه کاربردی دارد. معمولا در سطوح مختلف جامعه و در بین افراد می توان کسانی را یافت که عملکرد آن ها تناسبی با توانایی های بالقوه آنان ندارد.

چنین افرادی معمولا انگیزه زیادی برای پویایی ندارند، وقت را هدر می دهند و حتی نمی خواهند برای بهتر شدن شرایط خود  هیچ تلاشی کنند. چنین افرادی خود را در یک مرداب ساکن که هیچ اثری از خلاقیت در آن نیست گرفتار می کنند. این روش، فلسفه ای را دنبال می کند که افراد مختلف جامعه را بتواند به سمت پویایی، خلاقیت و بهتر زیستن هدایت کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]در این روش قرار بر بیدار نمودن  انسان و استفاده از توانایی ها و ویژگی های مثبتی است که در درون افراد خود را پنهان کرده است. در واقع بر اساس نظرات صاحب نظران، کوچینگ، با افزایش مهارت های مربوط به ارتباطات، تقویت قابلیت های مثبت افراد، تقویت توانایی حل مسئله و کمک به حضور افراد در گروه های کاری، قصد دارد در جهت تقویت کارهای گروهی و پرورش خلاقیت و پیشرفت در سطح فردی و در نتیجه آن در سطح جامعه تاثیر گذار باشد.

با یادگیری مهارت های کوچینگ افراد می توانند با تفکر عمیق در خود، استعدادهای خود را یافته و از آن برای طی کردن مسیر پیشرفت استفاده کنند.

 

مهارت های کوچینگ

 کوچینگ

مزایای استفاده از مهارت های کوچینگ

هدف بزرگ کوچینگ این است که افراد را به سطحی از خودباوری و خودشناسی برساند که بتوانند به صورت فردی برای رسیدن به هدف های بزرگ در زندگی برنامه ریزی کنند و به شکلی موفق به آن اهداف دست یابند. در کشورهای پیشرفته ای همچون انگلیس و آمریکا، به دلیل مزایای این روش از حدود نیم قرن پیش اکثر مدیران موفق و کارآفرین در جامعه ملزم به گذراندن دوره هایی کوچینگ و یادگیری مهارت های کوچینگ بوده اند.

مزایای شخصی کوچینگ به اندازه افراد درگیر وسیع است. بسیاری از مشتریان گزارش می دهند که کوچینگ بر شغل و زندگی آنها تأثیر مثبت می گذارد:

(منبع: شرکتهای کن بلانچارد)

کوچینگ در محیط سازمان ابزاری ارزشمند برای توسعه افراد در طیف وسیعی از نیازها است. مزایای کوچینگ بسیار است؛ 80 درصد افرادی که کوچینگ دریافت می کنند اعتماد به نفس خود را افزایش می دهند و بیش از 70 درصد از بهبود عملکرد شغلی، روابط و مهارت های ارتباطی موثر بهره مند می شوند. 86٪ از شرکت ها گزارش می دهند که سرمایه گذاری خود را برای مربیگری و موارد دیگر پس گرفته اند.

کوچینگ فضای ارزشمندی را برای پیشرفت شخصی فراهم می کند. به عنوان مثال ، مدیران اغلب با کارمندانی روبرو می شوند که اعتماد به نفس پایینی دارند. رویکرد سنتی این است که آنها را به یک دوره قاطعیت بفرستید.

در کوتاه مدت، کارکنان استراتژی های جدیدی را برای برقراری ارتباط می آموزند که می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد. متأسفانه، این دوره ها به ندرت باعث افزایش پایدار اعتماد به نفس می شوند. اگرچه رفتار خارجی ممکن است تغییر کند؛ این باید با تغییر در فرایندهای فکری داخلی آنها پشتیبانی شود. این از اغلب مواردی است که کوچینگ بیشترین تأثیر را دارد.

مدیران نباید تأثیر مربیگری بر افراد خود را دست کم بگیرند زیرا اغلب تغییر اساسی در رویکرد آنها نسبت به کارشان ایجاد می کند. به عنوان مثال، افزایش اعتماد به نفس کارکنان را قادر می سازد تا بیشتر خود را وارد محیط کار کنند. این باعث می شود که کارکنان انعطاف پذیرتر و قاطع تر باشند.

 

مزایای کوچینگ در سازمانها:

 

7مورد از مزایای مهارت های کوچینگ

بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از مهارتهای کوچینگ می تواند مزایای زیادی داشته باشد. از جمله آن ها تقویت ارتباطات به شکل موثر بواسطه تقویت مهارت های ارتباطی، بهبود مدیریت زمان، بهبود عملکرد با توجه به قابلیت های افراد، افزایش بازگشت سرمایه در صورت بکارگیری کوچینگ در میان مدیران و کارکنان، افزایش اعتماد به نفس افراد، رویارویی با ترس ها و غلبه بر آن ها و رویارویی با چالش ها است.

مطالعات نشان داده است که هر کدام از ویژگی های بالا حداقل تا 50 درصد با مهارت های کوچینگ قابل ارتقاء هستند. مهارت های کوچینگ می توانند در حوزه های مختلف برای کسب موفقیت افراد بکار گرفته شوند. از جمله استفاده از مهارت های کوچینگ در پیشبرد برنامه های استراتژیک در سازمان ها، کسب موفقیت های تجاری، کسب موفقیت در امور اجتماعی و روابط بین افراد، کسب موفقیت در تحصیل و کسب و کار است.

 

مهارت های کوچینگ

 هدفمند بودن و خوب گوش دادن

تعیین هدف و خوب گوش دادن

استفاده از مهارت های کوچینگ در صورتی می تواند به موفقیت منجر شود که هدف تعیین شده ای وجود داشته باشد. هدف در کوچینگ لازم است یک سری ویژگی ها داشته باشد. هدف کوچینگ، باید واضح، قابل اندازه گیری، خاص، قابل دستیابی، واقعی و قابل مدیریت در یک دوره زمانی تعیین شده باشد. خوب گوش دادن هم از مهارت های کوچینگ است.

–<-< تقاضا می کنم که از مقالات ما دیدن کنید >->

این مهارت کمک می کند که افراد بتوانند تا حد زیادی اطلاعات لازم را از سایرین دریافت کنند. مهارت خوب گوش دادن در افزایش اطلاعات برای خوب فهمیدن موضوع بوسیله افراد مختلف بسیار کاربردی است.

همچنین این مهارت می تواند در موثر نمودن ارتباطات بین گروهی و بین فردی نقش سازنده ای داشته باشد. وقتی کسی متوجه می شود که دیگران به او گوش می دهند، تمایل بیشتری برای ارائه مطالب بیشتر و کاربردی تر خواهد داشت. در نتیجه اطلاعات بیشتری را نیز ارائه می کند.

 

مهارت های کوچینگ

نگاه کردن می تواند باعث دریافت پیام شود

نگاه کردن از مهارت های کوچینگ است

انسان معمولا نمی تواند تمامی اطلاعات محیط را تنها از طریق گوش دادن دریافت کند. بسیاری از اطلاعات از طریق دیدن دریافت می شود. گاهی حرکاتی که سایرین انجام می دهند به مراتب پیام مهم تری را به ما می رساند.

در واقع حتی گاهی ممکن است افراد یک چیز را در لفظ بیان کنند، اما حرکات یا اشاره هایی که با گیرنده یا سایر افراد دارند، باعث انتقال اطلاعات متناقض یا کامل تر از شنیده ها باشد. بدین معنی که ممکن است اطلاعاتی که از طریق دیدن و نگاه کردن بدست می آید گاهی اوقات بسیار درست تر از موارد شنیده شده است.

 

یک کوچ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مجموعه ای از مهارت های کوچینگ وجود دارد که هر کوچ خوب از آن برخوردار است. یک کوچ خوب چه ویژگی هایی دارد؟ تعدادی از مهارت های اساسی مربیگری وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک مربی عالی به آنها نیاز دارید.

به طور کلی، یک کوچینگ از مشتری خود در دستیابی به اهداف یا راه حل های خاص، تغییر فرایندها و توسعه شخصی حمایت می کند. اما چه چیزی یک کوچینگ معمولی را از یک کوچینگ بزرگ متمایز می کند؟

برخی مهارت ها مانند همدلی ، کنجکاوی و شهود توانایی های طبیعی هستند یا با تجربه و تمرین شما به عنوان مربی افزایش می یابد و دیگران را می توان آموخت.

 

مقاله توانایی نه گفتن و نه شنیدن را حتما مطالعه کنید

این مقاله خیلی به رشد شما کمک خواهد کرد

 

12 مهارت که شما را به یک کوچینگ خوب تبدیل می کند.

  1. اولین مهارت اولیه مربیگری تعیین هدف است

  2. یکی دیگر از مهارت های کلیدی کوچینگ فعالانه گوش دادن است.

  3. نگاه و مشاهده کنید

  4. یک رابطه خوب کوچینگ و ایجاد رابطه و نشان دادن همدلی

  5. کنجکاو باشید

  6. ارائه یک ساختار (دستورالعمل) در طول فرآیند کار

  7. مهارت های کوچینگ خود را بازخورد دهید

  8. از ارائه مهارت های کوچینگ بازخورد بگیرید

  9. باید در زمان مناسب سوالات خود را بپرسید.
  10. مهارت های کوچینگ را مرتبا ارزیابی کنید.

  11. استفاده صحیح از تکنیک ها، روش ها و ابزارها های کوچینگ

  12. بررسی ها منظم از کار

 

مهارت های کوچینگ

همدلی

همدلی یکی از  مهمترین مهارت های کوچینگ است

منظور از همدلی، انتقال این احساس به دیگران است که آن ها را درک میکنید. شاید شنونده احساس وابستگی به فرد مورد نظر نداشته باشد، شاید احساسات او تحت تاثیر قرار نگیرد. اما آن فرد می داند که شنونده شرایط او را درک می کند و به موضوعی که مطرح کرده است اهمیت می دهد.

در صورتی که افراد احساس کنند که مخاط ان ها متوجه اهمیت موضوع نیست و یا در اصطلاح موضوع مورد نظر آن ها برای  او مهم نیست، دیگر نمی توانند به او اعتماد کنند و همه چیز را به درستی و با صداقت با او در میان بگذارند.

گاهی اوقات انسان اگر احساس کند موضوعی که برای او مهم است، هیچ اهمیتی برای کوچ و سایرین ندارد، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند آن موضوع را با دیگران در میان بگذارد. بنابراین همدلی از جمله مهارت های کوچینگ است که به طور مستقیم به میزان دریافت اطلاعات و میزان صحت اطلاعات دریافتی از افراد وابسته است.

 

سوال پرسیدن از هوشمندانه ترین مهارت های کوچینگ است

زمانی که افراد با یکدیگر در حال بحث و گفتگو، انجام مصاحبه و یا نشست هستند، ممکن است فردی که در حال صحبت کردن است، گاهی به دلیل نویزهای محیط یا مشغله ذهنی از موضوع اصلی پرش کند. این مهارت یک کوچ است که بتواند با پرسیدن یک سوال هوشمندانه جهت صحبت ها را به مسیر صحیح خود بازگرداند. همچنین ممکن است فرد گوینده بر موضوعاتی تاکید داشته باشد که از نظر کوچ نسبت به سایر موضوعات از اهمیت کمتری برخوردار باشند.

این از مهارت های کوچینگ است که با استفاده از برخی سوالات موضوعاتی را در ذهن گوینده جرقه بزند و جهت صحبت را به آن سمت هدایت کند. گاهی اوقات پرسیدن سوال درباره یک موضوع از افراد حتی بیشتر از اینکه مستقیما یک مورد توضیح داده شود، می تواند اثرگذار باشد. این موضوع می تواند باعث شود کنترل جلسه در دست کوچ باشد و از اتلاف وقت جلسات با مطرح شدن موضوعات کم اهمیت جلوگیری شود.

یکی از مهمترین اهداف این روش این است که افراد بتوانند بفهمند که چگونه با موضوعات برخورد کنند و به شکل موفقیت آمیزی بر موانع غلبه کنند و افرادی موفق باشند. زمانی که با حس کنجکاوی در مهارت های کوچینگ، سوالات مختلف و هوشمندانه ای پرسیده شود، نقاط مبهم و کوری که ممکن است از دید کوچ پنهان مانده باشد، مشخص می شود.

در نتیجه، در حین مواجه شدن با آن ها، موانع از قبل به خوبی شناخته شده اند و افراد خود را برای مواجه با آن آماده کرده اند. از این رو است که هر چقدر کنجکاوی بیشتر باشد و سوالات مرتبط بیشتری پرسیده شود، راه روشن تر خواهد بود و رسیدن به مقصد ملموس تر است.

مهارت های کوچینگ

شکل5:احساس غرور و تمسخرشدن از موانع برقرای ارتباط موثر

 

از جمله دیگر مهارت های کوچینگ که نقش مهمی در برقراری تعامل دارد، رفتار کوچ است. اگر افراد احساس کنند که موضوع مطرح شده از طرف آنها باعث به تمسخر گرفتن آن ها می شود یا اینکه برخوردی از روی غرور با آن ها صورت می گیرد، ممکن است به شکل غریزی در درون خود تمایلی به برقراری و ادامه ارتباط نداشته باشند.

بنابراین، فروتنی در جمع و ارزش قائل شدن برای نظرات دیگران، خوش رو بودن در کنار احترام به طوری که دیگران احساس تحقیر شدن نکنند، از جمله مهارت های کوچینگ است که می تواند به به دوام و مفید بودن روابط کمک کند.

گاهی اوقات ممکن است اشخاص از اینکه مورد انتقاد قرار گیرند عصبانی شوند. این موضوع در مهارت های کوچینگ هیچ جایگاهی ندارد. عدم پذیرش انتقاد و برخورد نادرست با نظرات و انتقادهای دیگران می تواند باعث دلسردی و یا عدم تمایل آنان به برقراری ارتباط باشد. بنابراین یادگرفتن شیوه برخورد با انتقادات سایرین و شیوه صحیح برخورد با یک انتقاد از مهارت های کوچینگ است.

مهارت های کوچینگ

شکل6: نقش کوچینگ در خودباوری

دو مهارت ناملموس

مرور موضوع و ارائه بازخورد افراد، کارت نهایی در مهارت های کوچینگ است. ارائه بازخورد کمک می کند که افراد به خوبی متوجه شرایط شوند. وقتی که بازخوردی وجود نداشته باشد، افراد ممکن است کار را رها کنند یا به درستی آن کار را انجام ندهند. بازخورد، کمک می کند که توقف ها یا اشتباه های کوچک در طول مسیر به درستی مورد انتقاد قرار گیرند. در نتیجه از ناکامی در رسیدن به عملکرد خوب و موفقیت آمیز جلوگیری شود.

یکی دیگر از مهارت های کوچینگ قابلیت خلاصه سازی است. معنی خلاصه سازی، جمع بندی تمام موضوعات مطرح شده در چند جمله کوتاه است. به این شکل که هدف مشخص باشد، چالش ها، مزایا و راهکاری که در این روش بدست آمده است به شکل واضح و کوتاه قابل بیان باشد. هدف کوچینگ مشاوره محض به شکل سنتی  نیست.

دلیل استفاده از مهارت های کوچینگ این است که افرد را برای دست یافتن به مسیر حرکت و طی کردن مسیر تا رسیدن به هدف مورد نظر آماده کنند.  بکارگیری مهارت های کوچینگ در کنار یکدیگر کمک می کند که با یک کنجکاوی خلاق و پرسش و پاسخ در ذهن افراد نقاط قوت کشف شوند. شناسایی نقاط قوت می تواند شروع استفاده از آن در افراد باشد.

با ما در تماس باشید

09166097578

info@mahnazgourjizadeh.com

♦♦ اینستاگرام ما رو هم حتما دنبال کنید. ♦♦

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x